Despre Proiect

Proiectul Made in Banat
        Camera de Comert, Industrie si Agricultura Timis, in calitate de partener coordonator, Consiliul Judetean Timis – Agentia de Dezvoltare Economico-Sociala Timis (ADETIM), Camera Economica Regionala Pancevo, Camera Economica Regionala Zrenjanin si Camera Economica Regionala Kikinda deruleaza Proiectul Made in Banat, pe o perioada de 18 luni, incepand cu luna noiembrie 2013.
        Proiectul este finantat in cadrul Programului IPA de Cooperare Transfrontaliera Romania – Republica Serbia, Axa prioritara 1: Dezvoltare economica si sociala, Masura 1.3: Promovarea dezvoltarii IMM-urilor.
        Proiectul raspunde obiectivului general al programului IPA de Cooperare Transfrontaliera Romania – Republica Serbia, urmarind cresterea competitivitatii globale a economiei din zona transfrontaliera.
        Proiectul isi propune sa caute solutii pentru rezolvarea problemelor comune ale zonei transfrontaliere, in special lipsa de competitivitate a produselor si serviciilor regionale.
        Activitatile proiectului vizeaza actiuni comune care sa aduca o valoare adaugata competitivitatii regiunii de granita, ca de exemplu: work-shopuri pe teme de interes precum productie eficienta, managementul resurselor umane, management organizational, sisteme de calitate, inovare, tehnologii si produse ecologice, schimb de bune practici.
        Deasemenea se va realiza o baza de date comuna pentru care va fi creata o retea transfrontaliera, menita a sprijini afacerile si imbunatatirea marketingului pentru produsele regionale, transfrontaliere sub marca Made in Banat. Activitatile partenerilor vor avea ca finalitate dezvoltarea IMM-urilor din regiunea transfrontaliera, cresterea calitatii vietii in comunitatile din zona de frontiera, prin promovarea produselor de o calitate sporita.
        Obiectivul general al proiectului este cresterea competitivitatii IMM-urilor care realizeaza produse specifice regiunii, din Romania si Serbia. Proiectul doreste sa reduca decalajul dintre cele doua regiuni aflate la frontiera dintre Romania si Serbia pentru ca IMM-urile din zona sa poata avea o piata mai mare de desfacere pentru produsele specifice regionale.
        Obiectivele specifice ale proiectului vizeaza:
        1. Stimularea capacitatii de promovare, inovare si vanzare a produselor regionale precum si cresterea calitatii produselor IMM-urilor din zona transfrontaliera.
        IMM-urile sunt considerate motoare ale dezvoltarii economice deoarece acestea reprezinta 80% din cresterea economica mondiala. In ultimii ani, conditiile de piata s-au schimbat dramatic iar IMM-urile se confrunta cu noi provocari legate de costuri, calitate, livrare, flexibilitate si dezvoltarea resurselor umane.
        Proiectul are ca scop furnizarea de informatii si instrumente necesare pentru sporirea cotei de piata a produselor si serviciilor regionale, cu sprijinul unor work-shop-uri la care vor lua parte firme din Romania si Serbia. Firmele vor putea obtine informatii pe diferite teme: resurse umane, management organizational, eficientizarea productiei, sisteme de calitate, tehnologii ecologice, gestionarea deseurilor, inovatie, cele mai bune practici pentru accesarea fondurilor europene.
        2. Promovarea cresterii economice a IMM-urilor din zona transfrontaliera si lansarea produselor regionale sub marca Made in Banat.
        Economistii au demonstrat o legatura puternica intre competitivitate si marci, denumiri, simboluri, logo-uri, desene si modele. Regiunea transfrontaliera are o reputatie ca furnizor de produse de inalta calitate. Preferintele consumatorilor s-au schimbat, acestia favorizand produsele regionale in detrimentul produselor importate. Proiectul isi propune sa creeze marca Made in Banat care sa fie aplicata pe toate produsele specifice, regionale, cu scopul de a creste competitivitatea producatorilor pe piata si competitivitatea globala a regiunii.
        3. Stimularea cooperarii transfrontaliere si dezvoltarea echilibrata.
        In zona de frontiera, dezvoltarea economica este inegala, lucru care poate fi depasit prin stimularea cooperarii intre Romania si Serbia. Proiectul isi propune crearea unei platforme, a unei baze de date comune care va cuprinde IMM-uri, organizatii de sprijin pentru afaceri, organisme publice care sa actioneze impreuna pentru  stimularea cooperarii transfrontaliere. Platforma va gazdui o expozitie virtuala cu firme din Romania si Serbia cu produse regionale de calitate.
        Grupul tinta al proiectului este format din IMM-uri din Judetul Timis (Romania) si Districtele Banatul Central, Banatul de Nord si Banatul de Sud (Serbia), potentiali cumparatori ale produselor/serviciilor regionale si reprezentanti ai mass-media din regiunea transfrontaliera. Prin selectarea acestui grup tinta, se doreste schimbarea mentalitatii cu privire la cumpararea de produse din import, in favoarea produselor regionale, specifice fabricate in Banat. Selectarea presei locale ca si grup tinta are ca scop diseminarea rezultatelor proiectului si asigurarea sustenabilitatii acestuia.
 
        Proiectul are urmatoarele activitati importante:
        1. Organizarea la Timisoara a unei conferinte de lansare a proiectului „Made in Banat, cu participarea  intreprinderilor mici si mijlocii interesate de proiect dar si de strategia de acordare a marcii „Made in Banat, mass-media din regiunea transfrontaliera precum si reprezentanti ai administratiei publice locale care isi pot aduce aportul in implementarea cu succes a proiectului.
        2. Elaborarea procedurii de acordare a marcii „Made in Banat: principii si criterii pentru IMM-uri care produc produse si servicii regionale, specifice. Criteriile de baza ale procedurii sunt strans legate de competitivitate cu accent pe tehnologii noi, resurse umane, management organizational, productie eficienta, tehnologii ecologice, gestionarea deseurilor. Grupul de lucru pentru elaborarea procedurii de acordare a marcii Made in Banat este format din experti tehnici, reprezentanti ai partenerilor si ai mai multor institutii din Romania si Serbia. Dupa elaborarea procedurii si aplicarea criteriilor partenerii de proiect vor selecta, initial, un numar de 5 companii din Romania si 6 companii din Serbia carora sa le fie acordata marca Made in Banat.
        3. Crearea unei retele de cooperare economica transfrontaliera formata din firmele selectate pentru a purta marca, partenerii de proiect, organizatiile reprezentate de expertii tehnici, ONG-uri, institute de cercetare, alte organizatii interesate de sprijinirea dezvoltarii competitivitatii economice din regiune .
        4. Realizarea unei baze de date transfrontaliere comune si a web-site-ului proiectului, cuprinzand organizatii si membri ai retelei de cooperare transfrontaliera care pot sprijini dezvoltarea IMM-urilor.
        5. Organizarea a 10 work-shopuri (5 in Romania si 5 in Serbia) pe teme: tehnologii noi, resurse umane, eficientizarea productiei, inovare, cu participarea comuna a firmelor din regiune. In cadrul fiecarui work-shop se va prezenta marca Made in Banat si importanta indentitatii regionale in cresterea competitivitatii economice din regiunea transfrontaliera.
        6. Organizarea de evenimente de afaceri transfrontaliere - expozitii dublate de program conex - la partenerii de proiect din Pancevo si Zrenjanin, cu participarea a aproximativ 40 expozanti din care 10 din Romania.
        7. Realizarea unei expozitii virtuale de promovare a produselor locale si regionale.
        8. Organizarea la Timisoara a conferintei de incheiere a proiectului pentru prezentarea rezultatelor si asigurarea sustenabilitatii acestuia.